Flavius Josephus - Joodsche historien ende boecken. Noch Egesippus vande ellendighe verstoringe der stadt Ierusalem - 1665

Doe een bod

Flavii Josephi - Des wijdt-vermaerden Joodschen historie-schrijvers Boecken ; te weten, twintigh van de oude geschiedenissen der Joden, en een van sijn eygen leven : noch seven van de Joodsche oorlogen, en de verwoestinge Jerusalems : mitsgaders twee van de Joodsche oudtheyt, tegens Apionem den letter-konstenaer : en ten laetsten een van de heerschappij des vernufts, en het lijden en doot der Machabeen;
Daer bij gevoeght, Egesippi boecken, van de Joodsche oorlogen en de verstooringhe der stad Jerusalem
verrijckt met 250 koperen titel- en historijplaten; Vertaald door L.V. Bos Conrector Vande Latynfche Schoole Tot Dordrecht - Dordrecht, Jacobus Savry, 1665; Jacobus Braat 1663 - druk onbekend - 2 delen in 1 band – [2], (6), 402, (13), 86, (2), [2] bladen - recente blindgestempelde vollederen band – 37,5 x 25 x 7,5 cm (FOLIO-formaat)

Conditie - goed:
Band: uitstekend fraai - zeer nette nieuwe vollederen band op zes ribben met zeer solide knepen, geheel als nieuw
pagina's: goed - gemiddeld nette en witte pagina’s met ruime marges; normale gebruikssporen.
Voorzien van vele prachtige kopergravures: zeer donkere en scherpe afdrukken, ware kunstwerkjes! Tevens fraaie kapitalen en vignetten.

Flavius Josephus (37-±100) was een Romeins-Joodse geschiedschrijver en hagiograaf van priesterlijke en koninklijke afkomst. In zijn twee belangrijkste werken Oude geschiedenis van de Joden (ca. 94 n.Chr.) en De Joodse oorlog (ca. 75 n.Chr.) ligt het accent op de eerste eeuw n. Chr., vooral op de Joodse opstand tegen de Romeinse bezetting in de periode 66 - 70 n.Chr. (de Eerste Joodse Oorlog) die resulteerde in de vernietiging van Jeruzalem in 70.

Josephus schreef zijn werken in het Koinè-Grieks om voor een Romeins publiek de geschiedenis van de wereld vanuit Joods perspectief uit te leggen. Deze werken geven waardevol inzicht in het jodendom in de eerste eeuw en de achtergrond van het vroege christendom. Zelf hield Josephus zich aan de wet van Mozes en geloofde in de mogelijkheid het jodendom en het Grieks-Romeinse denken te verenigen in wat wel hellenistisch jodendom wordt genoemd. Hoewel hierover controverse is onder historici, lijkt Josephus als één van de eersten buiten de evangelieschrijvers Jezus en zijn titel "Christus" te hebben vermeld.

Aanvankelijk deed Josephus Flavius als legerleider mee in de Joodse Opstand (66-70), waarbij Jeruzalem en de Joodse Tempel verwoest werden door de Romeinen. Hij werd in een vroeg stadium van deze opstand gevangengenomen en dankt hieraan waarschijnlijk zijn overleven. In krijgsgevangenschap voorspelde hij de Romeinse bevelhebber Vespasianus naar aanleiding van een droom dat deze keizer zou worden. Toen dat inderdaad gebeurde, verleende Vespasianus hem gratie.

Aangezien Josephus schrijft over de periode waarbinnen de gebeurtenissen van het Nieuwe Testament vallen, is het werk van Josephus van groot belang voor de studie van het vroege Christendom. Door het werk van Josephus is het mogelijk het Nieuwe Testament in de context te plaatsen van de geschiedenis en de gebruiken van de Joden in die periode.

In het werk van Josephus komen twee passages voor over Jezus van Nazareth. De eerste passage staat bekend als het Testimonium Flavianum (Antiquitates Judaicae, XVIII.63-64). De tweede passage (ibid. XX, 200) bericht over de terdoodbrenging van Jakobus (de leider van de joods-christelijke gemeente in Jeruzalem) aangeduid als 'de broer van Jezus, die Christus genoemd wordt'.


Dit unieke product wordt aangeboden op het online platform Catawiki. Bekijk de website en doe een bod

http://www.catawiki.nl/
Klacht indienen
Foto's
Kenmerken
Adverteerder
  • Catawiki

Actief sinds 2 jaar

Bekijk alle advertenties

Contact opnemen